Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Genialne tłumaczenia!

Dorobek Piene Bontempsa

Na pozór rzeźba okresu ostatnich Walezjuszy odbiega daleko od tradycji średniowiecznej: powszechnie przyjmuje się dekoracja klasyczna i klasyczny materiał – marmur. Jednakże realizm, który tkwi u podstaw tradycji gotyckiej, utrzymuje się wszędzie. Rzeźba nagrobkowa jest tego jaskrawym dowodem. Sztuka idealistyczna i mitologiczna Jeana Goujon jest zjawiskiem wyjątkowym.

Osobowość Piene Bontempsa zarysowuje się dopiero od niedawna. Ustalenie jego dorobku nasuwa wiele wątpliwości. Wydaje się, że był on współpracownikiem Philiberta Delorme, podobnie jak Jean Goujon – Pierre Lescota. Pomnik na przechowanie serca Franciszka I (Saint-Denis) charakteryzuje typowo włoska wytworność: ale na samym grobowcu króla, rozpoczętym przez François Marchanda i który Bontemps dokończył – płaskorzeźby są prawdziwymi scenami historycznymi, a figury władców i ich dzieci, klęczących na szczycie grobowca, uderzają akcentem prawdy. Portret nagrobny admirała Chabot (po r. 1543, Luwr), jeżeli jest jego dziełem, stawiałby go w rzędzie najwybitniejszych mistrzów.

Germain Pilon (1535 – 1590), syn rzeźbiarza paryskiego, uzyskał w wieku lat 25 zamówienie pomnika na przechowanie serca Henryka II. Przejęty zapałem dla antyku i renesansu, nauką szkoły z Fontainebleau, skopiował cn rycinę Rafaela: trzy Gracje wsparte o siebie plecami i trzymające się za ręce dźwigają na głowach urnę. Ale nawet to powtórzenie przenika wyraźny naturalizm: ciała i twarze są silnie zindywidualizowane. W nagrobku Henryka II i Katarzyny Medycejskiej (Saint-Denis, wspólnie 7. Primaticciem) nagie postacie umarłych, spoczywających na całunie, nabierają cech patcsu, zwłaszcza postać króla. A cóż powiedzieć o nagrobku Valentine Baibiani z jego brutalnym kontrastem w podwójnym przedstawieniu umarłej: pierwsza – to kobieta czytająca romans, siedząca, miękko oparta na łokciu, w ubiorze spacerowym, z małym pieskiem u stóp: druga – przeraźliwy, wychudły trup. Grobowiec kardynała de Birague’a, seria popiersi i medale świadczą o sile i prawdzie obserwacji artysty.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.