Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Genialne tłumaczenia!

Nurt realistyczny w francuskiej sztuce cz. II

Nurt realistyczny reprezentował również nie tyle malarz, ile świetny rysownik, Jacques Callot (1592-1635). We wczesnej młodości wiele lat spędziwszy w Rzymie i Florencji, zainteresował się teatrem włoskim, zwłaszcza komedią dell’arte. Rezultatem tego był cykl rysunków przedstawiających aktorów w akcji (Komedianci, il. 76), stanowiących również świetny materiał dokumentalny dla teatrologów i kostiumologów. W 1621 r. powrócił do kraju i osiedlił się w Nancy. Z tego okresu pochodzi mnóstwo rysunków i plansz graficznych (około 1500) przedstawiających w sposób realistyczny mieszczan, chłopów, żebraków, dworzan Ludwika XIII, pokazanych z dużą dozą ironii i humoru, a ponadto widoki Paryża i sceny obyczajowe: niekiedy powstają cykle specjalne, jak np. Cyganie. Mieszkając w Lotaryngii, Callot z bliska widział okrucieństwa toczącej się wówczas wojny trzydziestoletniej, którą udokumentował w wielkim cyklu zatytułowanym Nieszczęścia wojny. Jak sam tytuł wskazuje, nie jest to heroizacja wojny: nie ma tam prawie scen batalistycznych, wojnę ukazał artysta ,,od podszewki”, jej drugie oblicze, a ściślej, niedolę ludności cywilnej, narażonej na samowolę żołnierską (podpalanie domów, grabież, różnego rodzaju gwałty, samosądy, publiczne egzekucje itp.). Callot był świetnym obserwatorem życia, doskonale operował kreską i światłocieniem. Jako grafik, posługiwał się miedziorytem, a zwłaszcza akwafortą, którą udoskonalił.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.