Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Szczecinie? Genialne tłumaczenia!

Praca Bramantego

Bramantemu również powierzono przebudowę pałacu papieskiego w Watykanie. Połączył on przy pomocy dwóch długich skrzydeł, ujmujących ogród, dawny pałac z willą Belveder3, maskując przy pomocy wielkiej wnęki w kształcie luku triumfalnego nierównoległość łączonych w ten sposób budowli. Zbudował on dookoła dziedzińca S. Damaso trzy kondygnacje arkad tworzących loggie.

Po jego śmierci powstają w Rzymie palace i wille, w których nie tylko odmienne fasady, ale również dekoracje wnętrz odzwierciedlają nowy styl życia, szerszy, pełen przepychu, rozmachu i wspaniałości. Najsławniejszymi są Palazzo Massimi, arcydzieło B. Peruzziego i Palazzo Farnese, nad którym pracowali kolejno Antonio da San Gaiło młodszy, Michał Anioł i Vignola. Plan w zasadzie obejmuje zawsze kwadratowy dziedziniec, wokół którego rozmieszczone są skrzydła mieszkalne: dziedziniec ten otoczony jest kilkoma kondygnacjami arkad z kapitelami w typie antycznym. Fasada, nie tak ciężka jak fasady pałaców florenckich, przebita jest większą ilością bardziej regularnych otworów, których rytm podkreślają pilastry również o porządkach klasycznych.

W dekoracji wnętrza w wieku XV występują jedynie freski. W technice tej jeszcze w początkach XV w., za panowania Juliusza II, powstają w apartamentach papieskich Watykanu i w Kaplicy Sykstyńskiej arcydzieła Rafaela i Michała Anioła, o których będzie mowa dalej. Nieco później pojawia się połączenie dekoracji malowanej i stiuku, którego najsławniejszym przykładem jest dekoracja galerii trzeciego piętra w loggiach watykańskich, zaczęta ok. r. 1515 przez Rafaela i jego pracownię (Giovanni d’Udine). Podobną technikę zastosowano w willi Farnesina, zbudowanej po r. 1509 przez B. Peruzziego, dekorowanej począwszy od r. 1514 przez Rafaela, Giovanniego d’Udine, Giulia Romano oraz w wdlli Madama (1517: ci sami malarze). Po śmierci Rafaela Giulio Romano opuszcza Rzym udając się do Mantui, gdzie wykształca ostatecznie w Palazzo del Te styl dekoracyjny, przeszczepiony później do Fontainebleau we Francji.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.